استراتژی بازاریابی (به انگلیسی: Marketing strategy) یا راهبرد بازاریابی، نوعی استراتژی است که تعیین میکند یک سازمان چگونه میتواند به اهداف بازاریابی خود دست یابد، بر کدام بازارها و محصولات خود متمرکز شود و برای فعالیتهای بازاریابی به چه میزان هزینه نماید. بازاریابی را میتوان آمیزهای از دانش و تجربه دانست. با داشتن علم و طریقهٔ اجرای بازاریابی، تجربهای کسب میشود که منتهی به راهی برای جذب مشتری است. بازاریابها از تکنیکهای گوناگون کیفی و علمی برای ساخت و برآورد استراتژیهای خود استفاده میکنند. هر بازاریاب سعی بر ایجاد و بهکارگیری یک برنامهٔ بازاریابی موفق دارد. تجربه نشان دادهاست پیادهسازی استراتژی بازاریابی در موفقیت پروژهها و کمپینها اهمیت به سزایی دارد.
چهار عنصر سازنده ترکیب استراتژیهای بازاریابی اساسی برای تولید سود در شرکت و افزایش فروش:
- استراتژی محصول
- استراتژی قیمتگذاری
- استراتژی توزیع
- استراتژی ارتقا
مزایای استراتژی بازاریابی
- افزایش فروش
- رشد پایدار کسب و کار
- درک نیاز مشتریان
- رفع نیاز مشتریان
- تقویت بازار هدف
- برندسازی
انواع استراتژی بازاریابی (بخش اول)
استراتژیهای تجارت به مصرف کننده (B to C)
این نوع استراتژی بازار برای آن دسته از کسب و کارهایی است که محصولات خود را مستقیما به دست مصرفکننده میرسانند و این نوع مشاغل میتوانند بهصورت آنلاین یا فروشگاهی کار کنند. این نوع استراتژی مشتری محور است؛ بنابراین بهتر است نیاز مشتریان خود را بهتر بشناسید.
- استراتژی بازاریابی کارمندان
استراتژی این نوع بازاریابی، پیشیگرفتن از کارمندان به عنوان مشتری بالقوه و سفیران برند است. کسب و کارها معمولا تخفیفهای کارمندان را به عنوان بخشی از معاملات خود ارائه میدهند. عمدتا، کارمندان از کارمندان خود خرید میکنند، تا زمانی که بهترین معاملات را انجام میدهند و به این ترتیب، کارمندان هم مشتری کسب و کار میشوند. بنابراین آنها نهتنها به محل کار خود میآیند و دستمزد میگیرند، بلکه محصولات شما را نیز تبلیغ میکنند و به درآمدزایی شما کمک میکنند. آنها محصولات شما را به خانواده، دوستان و آشنایان خود نیز توصیه میکنند. همچنین ممکن است، محصولات شما را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند و کارمندان بالقوه را ارجاع دهند. بنابراین هرگز این اشتباه را نکنید که هنگام ایجاد استراتژی بازار، کارمندان خود را نادیده بگیرید و در صورت برخورد صحیح با آنها، مشتری وفادار تجارت شما باشند.
- استراتژیهای تجارت به تجارت
این استراتژی زمانی اتفاق میافتد که یک کسب و کار، محصولات و خدمات خود را به تجارت دیگری بازاریابی کند.
این نیاز به رویکردی متفاوت از بازاریابی بین مشتری و تجارت دارد، زیرا چندین مرحله دیگر در آن وجود دارد.
شما باید از تصمیمگیرندگان مطلع شوید و روشهایی را برای ترغیب آنها به تجارت با شما را پیدا کنید، بنابراین شما باید با ارائه خدمات فوق العاده با آنها رابطه برقرار کنید.
- استراتژی فروش مستقیم
محصولات کمی وجود دارد که میتوان با ملاقات حضوری با مشتریان و نمایشی از محصولات شما، آنها را فروخت.
به عنوان مثال، اگر کالای مورد استفاده در خانه را میفروشید، میتوانید با یک گروه از مشتریان در خانه یک شخص تماس بگیرید و نمایشی درباره نحوه کار آن محصول ارائه نمایید.
شرکتهایی مانند Amway ، Vestige و Avon وجود دارند، که از استراتژی فروش مستقیم برای ایجاد مشاغل خود استفاده میکنند.
این استراتژی بازار هزینه کمتری دارد، اما برای چند محصول مناسب است و به مهارت فروش و شخصیتی برونگرا نیاز دارد؛ تا مشتریان خود را متقاعد به خرید محصولات کند.
- باعث بازاریابی شوید
بسیاری از شرکتها برای تقویت فروش خود این روش بازاریابی را انتخاب میکنند.
مردم به سمت مشاغلی که برای یک هدف کار میکنند، جلب میشوند و زمانی بدانند که پولشان برای یک هدف خوب استفاده میشود، احساس خوبی دارند.
انتخاب این استراتژی که به نفع شما و همچنین جامعه است، هیچ ضرری ندارد و برای این کار باید با یک سازمان خیریه همکاری کنید.
شما میتوانید علت ارائه آموزش به کودکان یتیم را انتخاب کنید.
برای این منظور میتوانید با یک پرورشگاه یا یک NGO که برای این منظور کار میکند شریک شوید.
بعدا میتوانید به مشتریان خود اطلاع دهید، تا بتوانند با خرید چیزهایی از شما به کمکهای مالی خود اضافه کنند.
- استفاده از رسانه / روابط عمومی کسبشده
در دوران مدرن، به سختی شخصی وجود دارد که از این نوع استراتژی بازاریابی آگاهی نداشتهباشد.
شرکتها برای تبلیغ محصولات خود در سیستم عاملهای مختلف رسانهای مانند روزنامه، تلویزیون، رسانههای اجتماعی و غیره هزینههای زیادی میپردازند.
آنها حتی برای تبلیغ محصولات خود به افراد مشهور پول میدهند، بنابراین مردم بیش از هر نوع تبلیغ دیگری به رسانهها اعتماد میکنند.
- برند مشترک و بازاریابی وابسته
با استفاده از این استراتژی بازاریابی، مشتریان خود را با مشاغلی که از تجارت شخصی شما تعریف میکنند به اشتراک میگذارید.
بازاریابی وابسته به ایجاد کالایی با تجارت دیگر برای افزایش فروش آن اشاره دارد.
به عنوان مثال، اگر کالاهای مرتبط با یوگا مانند حصیر یوگا، شلوار یوگا و غیره را میفروشید، میتوانید با یک مربی معروف یوگا ارتباط برقرار کنید؛ تا محصولات خود را با تقسیم درصدی از سود با آنها تبلیغ کنید.
اگر مربیان یوگا را در اینستاگرام دنبال میکنید، حتما دیدهاید که آنها در حال تبلیغ محصولات برندهای خاص هستند.
واضح است که برندسازی مشترک یا بازاریابی وابسته؛ نشاندهنده مشارکت دو کسب و کار با علایق مشابه است.
آنها رقیب یکدیگر نیستند، از این رو ترس از دستدادن مشتری شما وجود ندارد.
- بازاریابی اینترنتی
به هر نوع بازاریابی که در اینترنت انجام میدهید، بازاریابی اینترنتی گفته میشود.
بازاریابی اینترنتی شامل: بازاریابی مختلف از شبکههای اجتماعی، وبلاگها، ایمیل و وبلاگ با محتوای اولیه ویدیویی است.
با این حال، بازاریابی اینترنتی به استراتژیای نیاز دارد، که نحوه و زمان ارسال پستهای شما و چگونگی ترغیب مردم به خرید محصول شما را نشان دهد.
- بازاریابی از طریق خرید
استراتژی بازاریابی نقطه خرید؛ شامل قرار دادن محصول شما در جایی است، که مشتریان بیشترین خرید را انجام میدهند.
حتما متوجه شدهاید که بسیاری از محصولات کوچک در نزدیکی پیشخوان پول نقد قرار میگیرند.
این کار به صورت عمدی انجام میشود تا افراد یک خرید غیرضروری انجام دهند.
علاوه بر این، شما باید یک صندوقدار باتجربهای داشتهباشید که سعی در فروش محصول شما داشتهاست و این نمونه دیگری از بازاریابی از طریق خرید است.
- تبلیغات دهان به دهان
به طور سنتی، تبلیغات دهان به دهان فقط به تمجید چهره به چهره از محصول محدود میشد، اما امروزه روش این نوع بازاریابی تغییر کردهاست.
وقتی مردم در صفحه رسانههای اجتماعی خود از خدمات یا محصولات شما نام میبرند و یک بررسی مثبت میکنند، در واقع تبلیغات دهان به دهان کسب و کار شما را انجام میدهند.
همچنین میتوانید به برخی از وبلاگ نویسان بسپارید، تا درباره شما نظرات خود را بنویسند.
بنابراین این روزها مردم تمایل دارند قبل از خرید، درباره همهچیز اطلاعات کافی را داشتهباشند.
- تبلیغات رسانهای پولی
این روش بهترین راهحل برای رشد سریع تجارت شماست.
بدیهی است که برای نتیجهگیری مجبور به صرف هزینه خواهید بود.
اما در ازای هر پولی که خرج کردهاید بازدهی وجود دارد.
این نوع بازاریابی به برنامهریزی و اهداف خاصی برای عملکرد هر تبلیغ نیاز دارد.
در صورتی که تبلیغات شما کار نمیکند، پول خود را هدر ندهید بلکه به راههای دیگری برای بازاریابی محصول خود فکر کنید.
- انواع تبلیغات رسانهای پولی
جستجوی پولی
پرداخت از طریق رسانههای اجتماعی
تبلیغات تلویزیونی و رادیویی
نمایش تبلیغات
تبلیغات چاپی
تابلوهای تبلیغاتی
- داستانسرایی در بازاریابی
داستانسرایی، یک راه احساسی برای رسیدن به مخاطب است.
شما میتوانید داستانهای شخصی، داستانهای تجاری یا داستان یکی از مشتریان خود را پس از اخذ مجوز تهیه نمایید.
یک روند دیگر، گفتن یک داستان دقیقا در شش کلمه است.
در اینجا نویسنده برای خلق یک داستان کوتاه معنیدار به مهارتهای نوشتاری زیادی نیاز دارد.
بنابراین، این نوع استراتژی بازاریابی به شما کمک میکند تا اعتماد و وفاداری مشتریان خود را جلب کنید.
- برنامه مراجعه
این نوع استراتژی بازاریابی از مشتریان فعلی شما برای جلب مشتریان جدید استفاده میکند.
اگر از مشتریان خود بخواهید محصول یا خدمات شما را بخرند، به آنها انگیزه یا مزایایی میدهید.
مردم معمولا برای به دستآوردن مزایای بازاریابی دهان به دهان اقدام میکنند.
مبلغی که به آنها می پردازید در مقابل بازدهی که دریافت میکنید بسیار ناچیز است.
راهی برای پیگیری مراجعات انجام شده توسط مشتریان قبل از ارائه مزایا به آنها بیابید.
- رویدادهای شبکه ای
بازاریابی اینترنتی مخاطبان شما را جذب میکند، اما تکنیکهای بازاریابی دیگری نیز وجود دارد که نمیتوانید از پشت صفحه کامپیوتر انجام دهید.
بنابراین برای این کار، شما باید در دنیای واقعی قدم بگذارید و برخی از رویدادهای شبکهای را سازماندهی کنید؛ تا مشتریانی را که از خدمات شما لذت میبرند را به دست آورید.
به عنوان مثال، اگر در حال ارائه یک دوره آنلاین هستید، میتوانید غرفهای ایجاد کنید که افراد بتوانند به شما دسترسی داشتهباشند و میتوانید اطلاعات خود را در مورد دوره خود با آنها به اشتراک بگذارید و با ارائه تخفیفات اضافی، آنها را تشویق به گذراندن دوره کنید.
- بازاریابی محتوا
این نوع استراتژی شامل به اشتراکگذاری محتوایی است که از وبلاگ یا صفحات خود در شبکههای اجتماعی مینویسید.
این یکی از استراتژیهای بازاریابی موثر است، زیرا باعث ایجاد ترافیک در وبلاگ شما میشود و بازدیدکنندگان را به دنبالکنندگان وفادار شما تبدیل میکند.
شما باید دادههای غنی از ارزش را به طور مداوم بارگذاری کنید تا پیروان خود را حفظ کنید، بنابراین باید ماهها از قبل محتوای خود را برنامهریزی کنید.
- هدفگیری مجدد
با استفاده از این نوع بازاریابی، افرادی را که قبلا به تجارت شما علاقه نشان داده اند، را هدف قرار دهید.
به عنوان مثال، فیسبوک به شما اجازه میدهد پیکسلی را در وب سایت خود قرار دهید.
بنابراین، اگر کاربر به تازگی از وب سایت شما بازدید کردهباشد، تبلیغات محصول شما را در فیسبوک مشاهده میکند و آنگونه که آنها از قبل در مورد نام تجاری شما میدانند، آن را تشخیص میدهند و شانس زیادی برای تبدیل آنها وجود دارد.
- بازاریابی موتورهای جستجو
همه میخواهند محتوای آنها ابتدا با استفاده از بهینهسازی موتور جستجو (SEO) در موتور جستجو ظاهر شود.
بازاریابی موتورهای جستجو میتواند به شما در بازده سرمایهگذاری عظیم کمک کند.
برای انجام این کار، باید محتوای منحصر به فرد، خلاق و دارای ارزش داشتهباشید، تا محتوای شما برای موتور جستجو جذاب به نظر برسد.
در نتیجه، میتوانید به صورت آنلاین نحوه استفاده از بهینهسازی موتور جستجو برای بازاریابی محصولات و خدمات خود را بیاموزید.
- بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی
مشاغل از بسترهای رسانههای اجتماعی برای به اشتراکگذاشتن محتوای غنی از ارزش و هدایت ترافیک به وبسایتها و صفحات خود استفاده میکنند، در نتیجه آگاهی از نام تجاری را گسترش داده و مشتریان را افزایش میدهند.
اگر بدانید که چگونه از هشتگ، پیوندها، تصاویر و فیلمها برای افزایش تعامل استفاده کنید، استراتژی بازاریابی رسانههای اجتماعی بهتر کار میکند.
- رسانههای اجتماعی و افزایش بازدید بازاریابی
اینکه چه نوع محتوایی از طریق اشتراکگذاریهای اجتماعی، ایمیل، موتور جستجو و غیره بازدید زیادی شود؛ غیرقابل پیشبینی است.
با این حال، جلب نظر کسب و کار شما از نظر مخاطبان یکی از بهترین روشها برای افزایش تجارت شما است.
- روشهایی که با استفاده از آن میتوانید سبب افزایش محتوای بازدید خود در اینترنت شوید:
این قدیمیترین نوع استراتژی بازاریابی است.
پستهای بصری مانند تصاویر و فیلمها را ارسال کنید.
ابتدا مخاطبان خود را بسازید و سپس محتوای خود را منتشر کنید.
تولید محتوا در خصوص یک موضوع پرطرفدار
دنبالکنندگان خود را تشویق کنید؛ تا مطالب شما را به اشتراک بگذارند.
مطالب احساسی، الهامبخش یا سرگرمکننده را به اشتراک بگذارید.
برای هر اشتراک ویدئوی مشوق ایجاد کنید.
- بازاریابی ورودی
این نوع استراتژی بازار زمانی موثر است، که بخواهید بدون صرف هزینه زیاد با مخاطبین احتمالی خود رابطه مثبت ایجاد کنید.
این شامل استراتژیهای بازاریابی است؛ که مشتریان شما را مانند یک آهنربا به سمت تجارت شما جذب میکند.
میتوانید حضور خود را در رسانههای اجتماعی قابل مشاهده کنید و از یک لیست ایمیل برای به اشتراکگذاشتن محتوای رایگان استفاده کنید.
این روزها مردم از تبلیغات تلویزیونی خستهشدهاند، این نوع استراتژی بازاریابی مطمئنا توجه آنها را جلب خواهد کرد.
- بازاریابی تأثیرگذار
این نوع بازاریابی شامل تاثیرگذاران آنلاینی مانند وبلاگنویسان و یوتیوب میشود؛ تا محصولات و خدمات شما را به مخاطبان خود توصیه کنند.
شما میتوانید محصولات رایگان را هدیه دهید، یا برای تبلیغ کسب و کار خود به آنها پول پرداخت کنید.
هر تاثیرگذار شرایط و ضوابط خاص خود را دارد؛ بنابراین قبل از وامدادن به مشارکت با آنها صحبت کنید.
- بازاریابی رفتاری
در حال حاضر، مشاغل میتوانند بیش از هر زمان دیگری در تاریخ داده تولید کنند.
بازاریابی رفتاری از این مزیت برای مصرفکنندگان خاص استفاده میکند.
با ردیابی سابقه وب میتوانید مطمئن شوید که مخاطبان شما در زمان مناسب محتوای شما را مشاهده میکنند.