اینفلوئنسر مارکتینگ (influencer marketing) در این سالها در کشور ما بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و بسیاری از سازمانها در حال برنامهریزی و تهیه استراتژی اینفلوئنسر خودشان هستند. در این مطلب درباره اینکه بازاریابی اثرگذار چیست مطالبی را خواهیم خواند.
بازاریابی تأثیرگذار، برخلاف نقدهایی که حاکی از اثربخش نبودن فعالیتهای مرتبط با آن هستند و به آن وارد شدهاند، تا حد زیادی سبب رونق کسبوکار میشود. این شیوهٔ بازاریابی سبب دسترسی به گروه بزرگتری از مخاطبان میشود، نرخ تبدیل را بالا میبرد، سبب جلب اعتماد و بازگشت سرمایهٔ بیشتر میشود و در نهایت باعث معرفی بهتر و بیشتر برند میشود.
تأیید کردن کیفیت محصولات به وسیلهٔ افراد مشهور و استفاده از شیوههای معمول تبلیغاتی دیگر جوابگوی نیازهای برندها نیست. تبلیغات نامربوط، پاپآپها (آگهیهایی که به هنگام بازدید از وبسایتی بخصوص، ناخواسته ظاهر میشوند) و استفاده از تعداد زیادی از افراد مشهوری که ادعا میکنند از محصولی بخصوص استفاده میکنند و از آن راضیاند، دیگر توانایی متقاعد کردن مصرفکنندگان امروزی را ندارند.
روند تبلیغات به همان شیوهٔ رایج پیش میرفت که آرام آرام کنترل اوضاع به دست نسل زِد افتاد (نسل زد به مردمانی اشاره دارد که از سال ۱۹۹۰ به بعد متولد شدهاند و از سنین پایین از اینترنت، شبکههای اجتماعی و دیگر دستاوردهای تکنولوژی استفاده کردهاند). انتظارات این نسل، متفاوت از مصرفکنندگان گذشته بود. آنها به تبلیغات چندان اعتماد نداشتند و پیش از آنکه بخواهند پول خود را صرف خرید محصولی بخصوص کنند، میبایست گواهی بر کیفیت و کارایی آن در اجتماع ببینند. این افراد روی به اشخاص تأثیرگذاری آوردند که مورد احترامشان بودند و به نظرات آنها در رابطه با محصولات برندها اعتماد داشتند. با زیر نظر قرار دادن روند کنونی به خوبی میتوان مشاهده کرد که تبلیغات بیشمار برندها تأثیر چندانی بر متقاعد کردن مصرفکنندگان ندارد و اعتمادشان را جلب نمیکند. آنها، به جای اعتماد به این تبلیغات، روی به شبکههای اجتماعی و دنبال کردن کسانی آوردهاند که بهشان اعتماد دارند. آنها نظرات افراد تأثیرگذار دربارهٔ محصولات متفاوت را میخوانند و پیشنهادهایشان را میپذیرند. در این میان نظرات خودشان را هم با دیگران در میان میگذارند.